
ODKLENI SVOJO NOTRANJO HOBOTNICO
10 dodatnih parov rok, ki si jih vedno želela
Vodič po galaksiji umetne inteligence za začetnice
V tvoj nabiralnik ga dobiš takoj – BREZPLAČNO.
Preden pa skočiva na delo, razjasniva nekaj pojmov.
Ko sem sama naredila preskok kariere z dizajna in izdelave spletnih strani v marketing in tekstopisje, sem bila precej zmedena, ko sem prvič slišala izraze kot so “Idealna stranka”, “Buyer Persona”, “Customer Avatar” …
Nič mi ni bilo jasno.
Kakšna “persona”? Kakšen “avatar”? Kakšna “idealna stranka”?
A je to vse eno in isto?
Ko sem prebirala opise na spletnih straneh raznih digitalnih agencij, je bila zmeda le še večja.
Tega nihče ni razložil na nek preprost, jasen in razumljiv način.
Večina je izhajala iz predpostavke, da kar vsi poznamo “običajne marketinške izraze” …
Spomnim se, da sem si z ene od teh strani prenesla dokument, ki naj bi mi pomagal pri ustvarjanju “buyer persone” …
Naletela sem na opise, kot so: “Persona predstavlja skupek uporabnikov s podobnimi vzorci obnašanja”.
Ali pa: “Persona je bistvenega pomena v vsaki fazi inbound metodologije.”
Okeeeej, kaj?
A lahko še bolj zakompliciramo? 🤷♀️
Zato – če si morda začetnica, sem v spodnjem zavihku to skušala razložiti na reees preprost način …
To je v bistvu eno in isto. 🙂
Žal v slovenščini nimamo nekega lepega izraza, ki bi bil širše uveljavljen, saj večina uporablja kar enega od teh dveh izrazov.
Morda boš kje naletela še na “avatar stranke”, “profil stranke” … ****
Kakorkoli pač že to poimenujemo …
Gre za IZMIŠLJEN LIK. Izmisliš pa si ga ti. 🙂
Ampak zakaaaaj? Saj ne pišemo pravljic?
Hja …
Najlažje bo, če ti razložim na primeru.
Reciva da imaš majhno trgovino v centru mesta.
Prodajaš ročno izdelane čokolado in praline.
In kot lastnica trgovine si zelo verjetno želiš povečati prodajo in morda bolj učinkovito oglaševati.
Verjetno pa imaš tudi že nekaj sladkosnedih strank, ki se k tebi znova in znova vračajo.
Če še nimaš preteklih strank, je ustvarjanje Buyer Persone lahko mičkeno bolj zapleteno, ni pa nemogoče. To ti bom razložila kasneje.
Zdaj pa pomisli na eno od teh strank.
Kakšna je?
Kaj ceni pri tebi?
Zakaj se vrača?
Pomisli še na drugo tako zadovoljno stranko. Pa na tretjo. In četrto.
Si?
Super.
Zdaj pa pomisli, kaj imajo te stranke, ki so zadovoljne in se vračajo k tebi, skupnega?
Lahko jih podrobno analiziraš, lahko opraviš anketo, morda pogledaš komentarje na družbenih omrežjih … - ali pa z njimi enostavno poklepetaš.
Evo.
Zdaj pa nekaj teh lastnosti vrži na papir (ali v Google dokument 😉).
Imaš? Odlično.
Te lastnosti lahko zdaj uporabiš za ta svoj “izmišljen lik”, ki bo tvoj “customer avatar”, “buyer persona” ali kakorkoli že temu pač rečeš.
Izmisliva si še neko ime, ki ti pade na pamet, ko pogledaš te lastnosti (lahko je recimo ime tvoje najljubše stranke, lahko je pa “kr neki”).
Kaj praviš na “Sladkosneda Tina”?
Tako. Zdaj imava najino “persono”.
Malo teorije: “buyer persona/customer avatar” je podrobna in precej osebna predstavitev tvojega idealnega kupca.
Ustvariš jo na podlagi tega, kar že veš o svojih kupcih.
Zanjo si izmisliš neko ime in narediš približno takšno “persono”:
------
👉 Buyer persona / Customer avatar / Avatar stranke / Persona kupca
Ime najine izmišljene osebe: Sladkosneda Tina
------
Želim identificirati mojo ciljno publiko. Postavljaj mi vprašanja, dokler ne boš imel dovolj razumevanja, da mi zgradiš profil kupca (buyer persona).
Na podlagi tvojih vprašanj želim, da določiš:
Ime.
Poklic.
Ozadje.
Cilji.
Izzivi.
Vedenje na spletu.
Najboljši načini za doseg.
Še vedno pa nisva odgovorili na vprašanje, zakaj je to sploh pomembno.
Pa dajva.
Če nimaš neke jasne predstave o tem, kdo so tvoje stranke, bi svoje čokolade lahko čisto nehote tržila kot običajne slaščice.
Ti pa veš, da niso.
Delaš jih ročno, uporabljaš najboljše sestavine …
Če imaš v mislih eno tako "Sladkosnedo Tino", se dejansko zavedaš, kaj tvoje stranke cenijo: na primer kakovost, izvirnost, svežino …
Pač tisto, kar stranke zares cenijo pri tebi.
S pomočjo “Sladkosnede Tine” dobiš zelo natančen vpogled v osebne značilnosti, zanimanja, vedenje in izzive nekoga, ki predstavlja tvojo idealno stranko.
Ko jo spoznaš in določiš, pa boš tudi bolje razumela, kaj tvoje stranke želijo in iščejo pri tebi.
Na tak način boš potem lahko še bolje prilagodila svoje izdelke, storitve in marketinško strategijo.
Kaj pa je potem “Ideal Customer Profile”? Oz. “Profil idealne stranke”? Ni to eno in isto?
Ne. 😎
Poglejva, kaj je torej …
Na kratko … Tukaj greš malce širše.
Bolj splošno opišeš neko skupino ljudi ali podjetij, ki bi lahko bili potencialne stranke.
In to bova danes naredili. 🙂
Zato tega ne bom opisovala, ampak greva kar v akcijo.
NAMIG: Če še nisi pogledala videa, bi morda zdaj bil pravi čas zanj. 😉
Pripravila sem ti zelo podroben opis in video demonstracijo, da se na poti do tvoje idealne stranke slučajno ne izgubiva. 🙂
Priporočam, da si ga ogledaš.
Zakaj si je “profil” dobro narediti, preden se lotiš ustvarjanja vsebin?
Ker je dobro imeti nek okvir ali smernice, ki ti bodo pomagale na poti usvarjanja vsebin.
Pred “revolucijo AI-ja” smo to delali “na peš”, zdaj pa si boš seveda pomagala s pomočjo ChatGPT-ja.
Pokazala ti bom super način:
Profiliranje idealne stranke je bistvenega pomena za razumevanje potreb in želja tvoje ciljne skupine.
Poglej, kaj pravi ChatGPT, kje si lahko pomagaš s točno takim profiliranjem in ZAKAJ je dobro, da to narediš. 🙂
Korak za korakom do tvoje idealne stranke
TUKAJ najdeš Google dokument s tabelo “Idealna stranka” – ICP (Ideal Customer Profile).
Naredi si kopijo in jo shrani na svoj Google Drive.
Vanjo boš vpisovala rezultate, ki jih bova dobili s pomočjo ChatGPT-ja. 😊
In potem jo lahko uporabiš za vsak svoj nov izdelek ali storitev.
Pomagala ti bo rešiti kar nekaj težav, s katerimi se morda srečuješ.
Rezultati, ki jih bova dobili, pa ti bodo IZJEMNO pomagali pri ustvarjanju vsebin.
Ali mi lahko pomagaš identificirati demografijo in interese moje idealne stranke?
ChatGPT bi te zdaj moral pozvati, da mu posreduješ več informacij (klikni puščico, da ti odpre odgovor, ki ga je ChatGPT podal v mojem primeru – preveri razliko med modelom GPT3.5 in 4.0).
Odgovor, ki ga dobim s ChatGPT3.5 modelom
Odgovor, ki ga dobim s ChatGPT4.0 modelom
Če svoje stranke že poznaš, odgovori po točkah.
Če jih ne poznaš, pa lahko vstaviš kaj podobnega mojemu promptu …
(Seveda ga prilagodiš glede na svojo storitev ali podjetje!)
Sem Anita Šumer in želim odpreti lokalno pekarno v Ljubljani, glavnem mestu Slovenije. Tam želim prodajati visokokavostne, ročno izdelane pekovske izdelke z veliko mero strokovnosti in skrbnosti: kruh z drožmi in druge pekovske dobrote na nivoju "artisanal level baking". Poseben poudarek bom dala dnevno sveže pečenim cimetovim rolicam z drožmi. Vse sestavine so brez GSO, za drobno pecivo oz. slaščice pa uporabljam samo maslo krav, ki se pasejo na koroških pašnikih. Uporabljam samo jajca proste reje. Moje trenutne tipične stranke na področju izobraževanja o peki z drožmi so ženske, stare od 35 do 65 let.
ChatGPT ti bo sedaj podal odgovor na podlagi tega, kar si vnesla.
Odgovor, ki ga dobim s ChatGPT4.0 modelom
OPOMBA: Če imaš možnost, da dobiš čisto ta prave podatke, lahko narediš tudi anketo, ki jo pošlješ svojim strankam.
Namig: V zameno za izpolnjeno anketo jim lahko na primer ponudiš 10 % popust pri naslednjem nakupu (ali kaj podobnega).
Kako torej ChatGPT prosiš, da ti naredi anketo?
Postavi se v vlogo strokovnjaka za nakupno izkušnjo, ki dela v [VRSTA PODJETJA]. Podjetje je pravkar lansiralo čisto nov izdelek [VRSTA IZDELKA]. Obstoječim kupcem, ki so ta izdelek že kupili, želijo poslati anketo, da bi ocenili njihovo izkušnjo in tako poiskali načine za optimizacijo izdelka ter morebitne povratne informacije uporabili kot del prihodnjih marketinških pobud. Sestavi anketo, ki lahko doseže te cilje.
Na primeru Anite Šumer to izgleda takole (klikni puščico)
Vprašalnik pošlješ svojim strankam in ko dobiš povratne informacije, tudi te podatke vneseš v tabelo.
Lahko pa dodaš še nekaj podrobnosti.
Recimo, da vsi vemo, kdo je Anita Šumer. Ker vem, da je napisala kar 3 knjige, od katerih sta kar 2 postali svetovni uspešnici, bi to pri raziskavi znalo koristiti.
Zato ChatGPT-ju potem, ko mi izpljune prejšnji odgovor, dodam še te informacije …
Na primer …
Ali ti kaj pomaga, če ti povem, da je Anita Šumer napisala kar 3 knjige in da sta kar dve od njih svetovni uspešnici? Obe knjigi sta dobili tudi nagrado "Best in the World" v kategoriji Gourmand: knjiga "Drožomanija" je 1. najboljša knjiga o kruhu NA SVETU. Knjiga "Slana in sladka drožomanija - nadaljevanje svetovne uspešnice Drožomanija" pa je bila uvrščena je med 3 najboljše knjige o kruhu na svetu za leto 2021.
Bi lahko potem še bolj natančno definiral?
Kot vidiš, se s ChatGPT-jem pogovarjam zelo “po domače”. V ChatGPT Plus in različici 4.0 si lahko to nekoliko bolj privoščiš, v GPT 3.5 pa testiraj.
Poskusi se pogovarjati na različne načine, vedno pa pazi, da si dovolj jasna in dovolj specifična.
Zdaj pa poglejva, katere pretekle korake je ali bi lahko naredila tvoja idealna stranka.
To bova raziskali, ker če je nekdo v preteklosti sprejemal podobne odločitve o nakupu, kot je nakup tvojega izdelka, bi lahko to bila idealna stranka tudi zate.
Sploh pa to še posebej velja za luksuzne ali specializirane prehrambene izdelke, ki so pogosto povezani z vrhunsko kulinariko.
Prompt:
Za zgoraj navedeno idealno stranko: kakšne predhodne korake bi lahko ta stranka naredila v zvezi z nakupom naših izdelkov?
Odgovor, ki sem ga dobila na primeru Anite Šumer
Tudi ti dobiš zanimiv seznam različnih stvari?
Zdaj ga moraš le še malo prečesati in izbrati tisto, kar je relevantno za tvoje podjetje in za tvoje stranke.
Pa greva še globlje.
Na primer, mene je zanimalo …
Kakšnih dogodkov se taka idealna stranka potencialno udeležuje in kakšnim drugim brandom sledi na družabnih omrežjih?
Odgovor, ki sem ga dobila
Tako. Zdaj približno veva, koga lahko ciljava, zato greva naprej. Preveriva …
Za zgoraj navedeno idealno stranko: kakšne pretekle nakupe bi lahko na primer opravila, ki so povezani z nakupom naših "artisanal level" pekovskih izdelkov, kot sta kruh z drožmi in cimetove rolice z drožmi?
Odgovor, ki sem ga dobila
Ti pa VEDNO VNAŠAJ SVOJE PODATKE.
Z odgovorom še nisem bila čisto zadovoljna, zato sem bila še malo bolj specifična.
Tudi tebi priporočam, da ob klepetanju s ChatGPT-jem preveriš, kaj ti napiše in svoja vprašanja zastavljaš tako, da dobiš kar najboljše možne odgovore.
Kaj pa pri konkurenci? Ne glej samo nakupov v novi pekarni Anite Šumer, ampak nakupe kjerkoli drugje. Želim namreč dobiti zanimanja moje idealne stranke.
Sva že bližje … 😉
Zdaj pa si zastaviva zelo pomembno vprašanje …
Kaj je tisto, kar bi lahko tvojo idealno stranko spodbudilo k akciji oz. kaj bi moralo biti res, da bi ukrepala in kupila pri tebi?
Temu pravimo …
To so različni psihološki dejavniki, ki vplivajo na odločitev potencialnega kupca.
Vsak od teh dejavnikov pa se osredotoča na nek določen vidik, ki lahko motivira k nakupu ali – žalibog – od nakupa odvrne:
In ker midve nikakor ne želiva odvračati strank, bova sedaj identificirali, kateri bi lahko bili ključni dejavniki nakupa za tvoje stranke (ali v mojem primeru za stranke namišljene pekarne Anite Šumer) …
Izbiro lahko prepustiš Chat GPT-ju in mu ne navedeš kategorij ključnih dejavnikov nakupa …
Prompt:
Iz zgornjih informacij, ki jih imaš o moji idealni stranki, prosim izlušči, kateri bi lahko bili ključni dejavniki nakupa.
… ali pa mu naročiš, naj izbira med kategorijami, ki smo jih določili.
Iz zgornjih informacij, ki jih imaš o moji idealni stranki, prosim izlušči, kateri bi lahko bili ključni dejavniki nakupa.
Upoštevaj naslednjih 7:
1. *Necessity* ali **potreba** po nekem izdelku ali storitvi
2. *Convenience* ali **priročnost**.
3. *Security and Protection* ali **varnost in zaščita**
4. *FOMO (Fear of Missing Out)* ali **strah pred izgubo**
5. *Identity & Belonging* ali **identiteta in pripadnost**
6. *Price* ali **cena**
7. *Pleasure* ali **užitek**
Lahko pa dopolniš tudi s svojimi.
Odgovor, kateri so ključni dejavniki nakupa v primeru Anite Šumer in znotraj najinih kategorij.
Ti pa sedaj iz tvojih rezultatov izlušči nekaj najpomembnejših in jih vpiši v svojo tabelo.
Lahko si pomagaš tudi s ChatGPT-jem.
Izlušči 4 najpomembejše, ki bi lahko igrali ključno vlogo pri odločitvi za nakup.
V primeru Anite Šumer bi to lahko bili naslednji štirje …
In vedno lahko greš še malce dlje …
Kakšne izdelke taka idealna stranka sicer kupuje? Iz katerih kategorij?
Idealna stranka Anite Šumer zelo verjetno kupuje …
Še korak naprej …
Pri profilu idealne stranke upoštevaj prosim še to, da Anita Šumer uporablja jajca iz proste reje in da je mleko samo od krav, ki se pasejo v hribih in se hranijo izključno s travo. Poleg tega so pri vsi izdelki Anite Šumer višjecenovni in premium. Kakšne izdelke bi v tem primeru sicer kupovala idealna stranka?
Idealna stranka Anite Šumer zelo verjetno kupuje …
Zanimivo, ne?
Dodajaj zate relevantne podrobnosti in hitro boš odkrila presenetljive stvari o tvoji idealni stranki, na katere brez umetne inteligence morda nikoli ne bi pomislila …
Ne vem, če si kdaj pomislila, kaj ljudje dejansko kupujemo.
Zelo verjetno sploh ne nekega konkretnega izdelka ali storitve, ampak …
Kupujemo transformacijo. 🙂
Včasih je ta čisto dobesedna …
Kako dobro boš izgledala v točno tisti lepi obleki, ki je ravnokar na razprodaji …
Ali kako boš šokirala vse po spisku, ko se boš po treh mesecih intenzivne vadbe po tistem neverjetnem programu za oblikovanje postave, ki jo lahko opravljaš v zavetju svojega doma in traja le 25 minut na dan, spet pojavila v javnosti 😉 …
Včasih pa so transformacije nekoliko manj očitne.
Sedaj, ko sva že zelo dobro profilirali, kdo je tvoja stranka, lahko potipava še na to področje.
Zakaj?
Ker če boš to vključila v svoja marketinška sporočila, ni vrag, da ne bi zadela v srčiko tega, kar dejansko muči tvoje potencialne stranke.
In če jih zadeneš na pravi način, bodo kmalu postale tvoje dejanske stranke.
Pa greva. ChatGPT, čas je, da malo razmisliš. 🙂
Iz vseh zgornjih informacij, ki jih imaš o moji idealni stranki, prosim napiši "stanje prej" in "stanje potem" za to, kaj imajo prej in kaj potem, kako se počutijo, kako izgleda njihov povprečen dan in kakšen je njihov status (percepcija samega sebe, kako se počuti v svoji koži in kako o(b) njih čutijo drugi).
Stanje prej in stanje potem na primeru Anite Šumer
Je možno kopati še globlje?
Vedno. 🙂
Moralni in/ali etični vidiki, ki se lahko dotaknejo tvojih potencialnih strank.
Kaj bi jo lahko skrbelo? Katero “večje zlo”?
Preveriva.
Za zgoraj opisano stranko razmisli o njenem stanju "prej" z moralnega vidika. Obstaja kakšna večja težava ali zlo v svetu, ki bi jo lahko povezal z njenim prejšnjim stanjem?
Nekoga, ki je potencialni kupec “artisanal level” pekovskih izdelkov, bi lahko skrbelo vse to …
Preizkusi še variacijo. Če v promptu zamenjava eno samo besedo in namesto “moralnem” vstaviva “etičnem”, se namreč zgodi tole …
Vzpodbujam te, da čimveč testiraš. Bolj kot poznaš svojo stranko z vseh mogočih vidikov, bolj se lahko kasneje približaš s svojimi marketinškimi sporočili.
Razmisli o zlu iz stanja "prej". Sedaj pa opiši, kako lahko moj avatar premaga to zlo in dela DOBRO za ves svet.
Prehod iz stanja “prej” v stanje “potem” bi pri Aniti Šumer izgledalo takole …
Zdaj pa potipajva še na zelo občutljivo področje, o katerem ljudje neradi govorimo, izogniti se pa temu ne moremo …
Zaradi česa tvoja idealna stranka ne spi? Kaj jo muči? Kaj jo živcira?
Prompt:
Za zgoraj opisano stranko razmisli, kaj bi lahko bile njene skrbi in frustracije?
Huh, veliko “štofa” za uporabo v marketingu … 😉
Ko ugotoviš, kaj si tvoje stranke resnično želijo ali k čemu stremijo, lahko oblikuješ ponudbe, akcije in vsebine, ki se jim bodo zdele privlačne in relevantne.
S tem lahko ustvariš močnejšo čustveno vez s strankami in povečaš zvestobo tvoji blagovni znamki.
Prompt:
Za zgoraj opisano stranko razmisli, kaj bi lahko bile njene želje in ambicije?
In še več “štofa” … 😉
Če še nisi, sedaj svoje odgovore vnesi v Google dokument s tabelo “Idealna stranka” (najdeš ga TUKAJ).
Ko izpolniš tabelo, pa bova pogledali, kako lahko zadevo uporabljaš v praksi (namig: preveri video na vrhu te strani:)).
K tvojemu profilu se bova tekom tečaja še vračali, zato si ga shrani tako, da boš do njega imela hiter dostop.
Bonus
<aside> 🪝 “Hook” ali vaba (včasih pa lahko slišiš tudi izraz “trnek”) je kratek, jedrnat in privlačen stavek ali izraz, s katerim pritegneš pozornost tvoje ciljne publike.
Njegov glavni namen je, da vzbudi zanimanje, radovednost ali nek čustveni odziv.
Saj veš, kako gre to pri ribah, a ne?
Vržeš trnek s črvičkom 🪱 – in če je dovolj slasten, riba prime.
Podobno je s potencialno stranko.
Če ji vržeš mamljivo vabo, je ne more več spustiti. Želela bo izvedeti več, morda bo kar kupila nek izdelek, kliknila na oglas, ti dala svoj mail …
Hook je pogosto tista prva stvar, ki jo nekdo vidi ali sliši v tvoji objavi, blogu ali oglasu, zato mora biti dovolj vabljiv, da takoj pritegne.
</aside>
Zdaj pa pojdi v svojo tabelo s profilom idealne stranke in v spodnji prompt vnesi SVOJE podatke.
Prompt:
Ustvari jedrnate marketinške vabe (hook), ki imajo manj kot 15 besed, in sicer za zgoraj navedeno idealno stranko, pri ustvarjanju pa upoštevaj naslednje:
Ima:
- Prej: Hladilnik in shrambo polno industrijsko izdelanih pekovskih izdelkov, z minimalnim poznavanjem sestavin in izvora izdelkov.
- Potem: Hladilnik in shrambo napolni z sveže pečenim kruhom in pekovskimi izdelki iz vaše pekarne, večinoma izdelanimi iz lokalnih sestavin in z jasno sledljivostjo.
Počuti se:
- Prej: Občutek krivde pri nakupu hrane brez razmišljanja o vplivu na zdravje, okolje ali dobrobit živali.
- Potem: Ponosna in zadovoljna, ker ve, da izbira kakovostne in etično izdelane izdelke.
Povprečen dan:
- Prej: Hitro zajtrkovanje z industrijskim kruhom ali slaščicami, brez posebne povezanosti s hrano.
- Potem: Uživanje v zajtrku z družino, kjer je glavna zvezda sveže pečen kruh ali cimetova rolica iz vaše pekarne. Razprava o okusih in sestavinah, in kako se počutijo po zaužitju.
Status:
- Prej: Oseba, ki sledi trendom, a ni vedno prepričana v svoje odločitve glede prehrane.
- Potem: Lokalni gastronomski poznavalec, ki postane ambasador vaše pekarne, deli zgodbe o izvoru sestavin in postane vir informacij za prijatelje in družino.
Dobro proti zlu:
- Prej: Podpora neetični prehrambeni industriji, pomanjkanje zavedanja o vplivu njenih nakupovalnih odločitev na okolje in družbo.
- Potem: Aktivna podpora lokalnim podjetjem in trajnostnim praksam, postane del rešitve v boju proti masovni proizvodnji in neetičnemu ravnanju s živalmi.
Prompt v angleščini
PROMPT: Create concise marketing hooks that are less than 15 words for [what] selling to [who], using the following categories:
Have:
- Before: []
- After: []
Feel:
- Before: []
- After: []
Average day:
- Before: []
- After: []
Status:
- Before: []
- After: []
Good vs evil:
- Before: []
- After: []
Tako.
Zdaj pa greva na naslednje poglavje in greva še kaj dobrega spisat. 😎
V tvoj nabiralnik ga dobiš takoj – BREZPLAČNO.